Ny resa inbokad

När det är påsklov (vecka 16) kommer jag och b-friend att åka till Tyskland för att kolla på Bundesliga-handboll mellan TV Grosswallstadt - Rhein-Neckar Löwen och se vad Frankfurt och Großwallstadt har att erbjuda. Finns inget bättre än att ha resor att se fram emot, platser att läsa om och förebereda sig för turistning! Att se en handbollsmatch i Tyskland har alltid varit något jag velat göra. Det blir ju väldigt smidigt att boka resor när man har sin privata reseagent som hittar alla billiga flygbiljetter, ordnar med bokningar och allt annat som man annars behöver fixa och ordna med själv. Tack Mamma!

0 kommentarer

Längtar till Bali

Bali version 2.2 närmar sig med stormsteg. Okej, det är fortfarande långt dit, men det går fort! Har suttit och bläddrat igenom alla foton från månaden som spenderades där 2008. Åh, vad jag längtar tillbaka! Har samlat ihop en liten genomgång av saker att göra på Bali. Tyvärr var juni 2008 livet innan det strukturerade och organiserade livet, så namn på en del gator, restauranger, vulkaner mm har helt enkelt inte registrerats...

Har i efterhand insett att jag egentligen inte sett eller upplevt Bali så mycket. Resan dit blev en spontan avstickare från regnet i Thailand och därför var vi absolut inte pålästa inför äventyret. Det finns massor av saker och platser jag helt har missat. Vilken tur för mig att jag snart är där igen :-)

Bo på Bali.
Vi hittade ett ställe via Hostelworld (om jag minns rätt), Sayang Maha Mertha, världens längsta namn på ett helt okej hotell. Vi betalade 30kr/natt (då kan man inte ha höga förväntningar) för ett dubbelrum med fläkt, frukost och utan varmvatten. Här träffade vi sköna människor, fick tillaga vår infångade tonfisk i deras kök, spela våra iPods i deras högtalare vid poolen och på förfesterna i lobbyn spelade vi biljard.

Bestiga vulkaner på Bali.
En dag fick vi för oss att bestiga en vulkan. Ingen aning om vad vulkanen heter men med gula heliga band runt midjan började klättringen klockan 3 på morgonen upp mot toppen. Några andningspauser och ett kokt ägg senare var vi framme för att njuta av soluppgången. Ja, och då kommer molnen invaderandes.

Solnedgången på Kuta.
Varje kväll runt sextiden gick vi ner till Kuta Beach med en Bintang och ett paket Ritz för att se alla surfare i vattnet och den fantastiska solnedgången. Tror jag har runt 100 bilder på solnedgången!

Gili Islands.
Det finns bra sätt att ta sig till Gili-öarna och det finns billiga sätt. Ni förstår säkert vad jag menar. Vi valde det billiga sättet och spenderade ungefär 12 hemska timmar på resande fot i buss, färja och ännu mer buss. Men det var väl värt resan då vi hamnade i paradiset! 3 miljoner kontanter hade vi med oss dit eftersom det inte finns några bankomater på ön och en helt spontan avancerad dykutbildning fick vi med oss hem från Trawenga.

Party i Kuta.

Bounty. Say no more. Öppet till...? Stängde de ens? Gigantiskt ställe med flera dansgolv och öppet jämt. Här drack vi de berömda fish bowls, Indonesiens svar på Thailands buckets.

Rastaurangbesök i Kuta.
Tre ställen har fastnat på minnet, men jag har bara namnet på ett av dem. De andra kan jag säkert hitta till på plats. Roma Aroma hittade vi till via min Lonely Planet Guide. Efter andra besöket insåg vi att de bara serverade vegetariska rätter, bra koll som alltid! Fantastiska avocadoröror och mysig miljö. Lite dyrare än övriga restauranger, men väl värt! Andra minnesvärda platser var där vi åt Chocolate cake by death, tror att restaurangen heter The Loft. Även frukoststället precis runt hörnet från Sayang som serverade nybakt bröd, frukt, ägg, bacon, the & juice för 25.000Rp, alltså ca 17kr, var värt flera besök.

Tidsfördriv i Kuta.
Vi åkte tidigt på morgonen någonstans på ön och sedan ut till havs för att djuphavsfiska! En riktigt rolig upplevelse! Sedan fick vi låna hotellets kök för att tillaga tonfisken och så bjöd vi på tonfiskkalas eftersom vi fångat 28 kg fisk...
Bungy Jump, ja vad ska man säga. Buy 1 get 1 free, sammanfattar det hela på ett bra sätt. Hissen var trasig så för att komma upp i tornet fick vi klättra på stege. Högst upp var det fin utsikt över hela Kuta beach och horisonten.
Det finns en aktivitet som är självklar: Surfning! Vi tog en kurs och sen var vi proffs... Eh, ja eller nåt :) Vi lärde oss iaf att stå på brädan.

1 kommentar

Sen söndag

Go känsla som infinner sig när andra i ens omgivning trött och stressat börjar förbereda morgondagen, klagar över att det är söndag (eller snarare över att det är måndag imorgon), packar väskan, ställer klockan och tar fram en matlåda ur frysen, medan jag lugnt sträcker ut benen i soffan och degar lite till, för jag ska minsann inte upp på något kommando imorgon.

Helgen har varit intensiv och händelserik. Igår hann jag med både träningskonventet, få massage och äta middag på Koh Pangan. Kvällen avslutades hemma hos Sofia med gott vin, ost & kex. Tanken var att vi skulle vidare ut, men när konsertpatrullen drog ut på tiden (drygdivafasoner hos Mikee Snow) så åkte jag hem och sov istället. Men, det var en kanonlördag för det!

Idag har jag haft lite blomsteromsorg med mina stackars växter, som får stå ut med min vanvård. Efter det blev det en sväng till Sats. Körde crosstrainer och rodd. Dags att börja ladda för Läderloppet, endast 96 dagar kvar. Haha. I övrigt har jag knappt kunnat hosta eller skratta pga hemsk träningsvärk i en massa småmuskler. Hemskt och härligt på samma gång.