Arkiverat

Lägger det bakomflutna framför mig!

Idag körde vi iväg vagnen med alla nationella prov som våra duktiga 6:or gjort under de senaste månaderna. {På bilden ryms inte alla eftersom vi inte arkiverar de muntliga}. Gissa vilken känsla det var att rulla bort vagnen till arkivering?! Det var aningens lättare steg från jobbet idag. Nu är det 'bara' den sista bedömningen och betygen som ska rapporteras in.

0 kommentarer

Teknik

Blää, jag kan ju vara den mest otekniska personen jag känner. Köpte en cykeldator som skulle vara, citat: jättelätt att montera och använda, citat slut. Nu har jag svettats en timme för att få den installerad på cykeln. Fattar fortfarande inte hur jag ska ställa in hjulstorleken så att den räknar rätt... Men imorgon är det meckarkväll med SMACK så då kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig.

0 kommentarer

Löpning

"Så himla duktigt! Jag springer en del på somrarna och har två år i rad anmält mig till Midnattsloppet men aldrig kommit iväg pga skador. Därför har jag gett mig själv ett paus-år och nu går jag hos en PT o försöker stärka upp mina ben och i år ska jag inte anmäla mig till något lopp utan bygga upp mig för att kunna springa milen utan probs. Jag hoppas på att kunna komma ner mot 60-65 minuter. Du som springer så fort, och tränar massor, vad är ditt tips för att komma igång o springa snabbare? Jag är duktig på att hålla en jämn fart o kan springa ganska långt, men att öka tempot tycker jag är svårt. Tack för en inspirerande blogg :)"


Tack! Vad kul att du kan inspireras här :) Tråkigt när skador kommer i vägen, men du gör helt rätt i att lyssna på kroppen och ta dig tillbaka, bit för bit (även om det är sjukt tråkigt och svårt att göra det!).

Jag tycker ju själv inte att jag springer fort, jämför mig alltid med de som är bättre.

Ungefär så här går mitt resonemang när det kommer till löpning.
"Åå hon sprang så långt på den tiden ... Den personen var mycket bättre ... Varför har alla andra så himla lätt för löpning?"
Sedan går min fantastiska Matty in och bankar lite vett i skallen på mig och hjälper mig att bli någorlunda nöjd med mig själv. Svårt det där med att stanna upp, tänka till och VARA NÖJD.

För att komma igång med löpningen överhuvudtaget så gav jag mig ut på kortare rundor, var helt död efteråt. Har ökat distansen mer och mer.
Senaste halvåret har jag kört mycket core-träning som är en viktig del i löpningen och jag tror att det har gett bra resultat. Jag har också kört många högintensiva pass (typ crossfit & GRIT på Sats). Passen är inte mer än 30 minuter långa, men väldigt effektiva vad gäller att ha hög puls, man är precis färdig i kroppen när man går därifrån.

När det kommer till specifik löpträning följde jag till viss del Adidas tribe, 21k, inför Göteborgsvarvet. Där fick jag in en del intervallträning och framförallt långa intervaller (1km eller 5 minuter). Det var väl den största förändringen jag gjorde i löpupplägget, innan hade jag kört längre distanspass varvat med korta & snabba intervaller. Tror att de långa intervallerna byggde på min uthållighet samtidigt som jag får fart under fötterna och känna på lite snabbare hastigheter.

1 kommentar