Vissa dagar.

Trots vakenhet i omgångar mellan 01:30-04:30 inatt så har vi varit oerhört på hugget idag måste jag säga. Aktivering är bästa receptet mot trötthet. 

Sanna & Elise kom hit och vi tog en lång, solig, svettig och guppig promenad genom naturreservatet i Steningedalen. Hua. Det var träningspass nummer ett. 


Efter en sista uppförsbacke avslutade vi rundan med en sopplunch och lek på öppna förskolan. Inte nöjde vi oss där, utan vi hann även med att gunga och leka i sandlådan. Sanna och jag kunde nästan sitta med en varsin kaffe i handen och njuta av solen. Nästan. Jag hade en god ide om att Filip skulle få äta sitt mellis i vagnen. Tanken var kanske god, men nej, mat skall inte ätas i vagnen. Mvh renlighetens moder. 
När Filip sov sin eftermiddagslur hann jag med att plantera vårens frön och blommor. Mina fingrar blir grönare för var dag som går. Det genererar lite vuxenpoäng va?!

Den evighetslånga dagen avslutades med en timme i köket där jag snurrade ihop husmanskostens husmanskost; raggmunk med stekt fläsk. Sen drog jag på mig löparskorna och sprang en halvtimme. Det är ej världens mest upplyftande tanke att jag om drygt en månad skall cykla, kanotera och springa totalt cirka 28 km. Men jag jobbar på det. Nu sovdags! 
0 kommentarer

Post-preggo-pepp.

Det här inlägget skriver jag mest för min egen skull, men tänker att någon annan säkert har nytta av att läsa det också. 

Träningen. Vardagspusslet. Det kan väl vara den biten som inte riktigt fallit på plats ännu. Träningen blir av, men det finns egentligen ingen kontinuitet. Det är väl lite så det är med en liten bebis, ingen dag är den andra lik, vilket gör det svårt att hitta bra rutiner. Man har sovit för lite, soffan är skön, chipsen är goda och plötsligt blev klockan alldeles för sent. 
Här kommer lite post-preggo-pepp om träning, skrivet av mig själv - till mig själv. Så att jag sen enkelt kan hänvisa till lämpliga punkter från listan när den lite tröttare och latare karaktären behagar visa sig. 

1. Kroppen har varit gravid i 9 månader. Tänk då att det kan ta minst 9 månader att komma tillbaka. Dock kommer den inte komma tillbaka av sig själv, även om amning & mjölkfri diet är väldigt effektiva verktyg att jobba med. 

2. Jämför inte resultaten med det som var innan graviditeten. Det är inte snällt och inte på något sätt rättvist mot dig själv. (Lite samma tänk som med knärehab). 

3. Jämför dig inte med 'dom som tränar på Facebook'. Det kanske finns en anledning till att dom tränar där. Eller jo, jämför, men låt det i så fall bli en sporre istället för en sänkning av självkänslan. 

4. Hitta möjligheterna i vardagen. 'Gick' i jägarvila bakom Filip, när han gick med gåvagnen (jobbigt!), win-win eftersom man annars står med halvkrökt rygg över honom. Gör plankan när ni ligger på golvet och leker. Grodhopp, burpees med pussar osv. Det tycker Filip f.ö. är hysteriskt roligt och skrattar sitt gulligaste skratt. 
Träningsredskap?

5. Sätt på dig träningskläder, inför promenaden med barnvagnen, det känns som att man går lite snabbare med träningskläderna på. 

6. ... och om du har träningskläderna på blir det ett moment mindre när man sen får en möjlighet att komma ut och iväg till gymmet. 

7. Var nöjd med det som blir. Okej, denna vecka blev det cirka noll timmar djupsömn, då kanske man inte skuttar ner till gymet för att lyfta vikter. Tids nog kommer utrymme och energi för träningen. 
1 kommentar

Silverkaffe.


En sån här morgon... ZzzZzZZzz. När man ställer in brödet i kylen och kokar kaffe utan kaffe... Eller egentligen en sån här natt som resulterar i en sån här morgon. Men men. Vad är väl en bal på slottet? 

Härligt ämne det här med sömn, för när man får tillräckligt av den (som senaste veckan), så är det inget ämne men det behövs bara någon timme minus på kontot så behöver man besöka närmsta klagomur och lätta sitt sinne. 

Livet trummar på. En ny omgång kaffe och så ska vi nog vara i balans sen. Lilla mini då, jamen han sover fortfarande...
1 kommentar