Ekorrhjul.

Så var påsken över för detta år och idag var jag tillbaka på jobbet igen. Drygt två månader innan det är sommarlov, vilket är ovanligt länge (en evigheeet). Det brukar ju vara hälften av den tiden ungefär. Plus en massa röda dagar här och där, men i år är det väl 'bara' kristi himmelsfärd och nationaldagen som är röda dagar. Bara att bita ihop :) 

Har varit på Sophiahemmet med knät idag också. Vred till det 'onda' knät för 1,5 månad sen och har haft ont till och från sen dess. Idag stod magnetröntgen på schemat och jag får svar om några dagar. Min läkare trodde dock inte att det var nåt så allvarligt som korsbanden, men att det var lika bra att kolla när skadan var på korsbandsknät. 

Ikväll ska vi op föräldramöte på föris.  Så länge får ni gissa kvällens middag! 


2 kommentarer

Middagstips.

Måste bara tipsa om dessa goda pizzabottnar (helt och hållet osponsrat). 
 
I matväg förespråkar jag ju sånt som är snabbt, gott och enkelt. Dessa pizzabottnar säljs i 2-pack och är förgräddade, så det är bara att slänga på vad man önskar och sedan grädda i 5-7 minuter. För oss blev det en pizza med tomat, ost, oregano, skinka, champinjoner & riven vitlök. 
Hann knappt fota, då en hungrig sambo stod bredvid och stressade med pizzaslicern! 
1 kommentar

Vår säng.

Har jag någon läsare som är expert på konsumentköplagen?

Ungefär i september 2014 köpte vi en ny säng. En kontinentalsäng, som vi la ner en större summa pengar på. Vi hade kollat runt en del och till hittat ett svenskt företag, där ägaren var supertrevlig och tillmötesgående. Vi ville till exempel ha högre ben än normalt för att få in lådor under sängen, och det var inga som helst problem. Mattias hade vägarna förbi fabriken (i Örebro) och var in där för att kolla ut vilken säng vi skulle ha. 

Sängen beställdes och levererades. Leveransen drog ut lite på tiden och som kompensation fick vi ett bäddmadrasskydd på köpet. 

Redan efter några veckor tycker vi att sängen har sjunkit ihop där vi sovit och tar då kontakt med chefen på företaget. Vi får då veta att det kan ta upp till ett år för materialet "att sätta sig" så vi ska bara fortsätta vända madrassen varje månad så kommer det att ge med sig. Vi får en ny hårdare bäddmadrass och fortsätter att vända så som vi blivit tillsagda. 

I somras när vi flyttade la vi en tumstock rakt över sängen och det var som två gropar där vi har sovit. Och det är efter 11 månader. Ingen av oss väger någon ansenlig vikt och vi har följt anvisningarna. Vill man komma över till andra sidan är det som en upphöjning i mitten som man måste ta sig över. 

Så här ser sängen ut när vi inte ens ligger i den, då kan ni ju tänka er vilken grop det blir när man ligger i den... (Hittade ingen linjal, men alla vet ju på ett ungefär hur hög en lypsyl är). 

Och här ser ni hur själva madrassen ser ut.
Under hösten kom produktansvarig upp till oss och tittade på sängen och enligt honom är det inget fel på sängen utan det är helt normalt att det blir så. 

Vi har kollat med sängeföretag som Sova och Sängjätten och enligt dem kan sängen bli så när den är gammal, mellan 5-10 år och då om man är väldigt tung (och jag skulle inte klassificera oss som tunga). 

Efter mycket om och men hämtade dom madrassen och bytte ut stoppningen i den, men det blev ingen som helst skillnad, utan bilderna ovan är tagna nyligen. 

Vi vill ju reklamera sängen då den inte uppfyller våra krav och förväntningar, men ägaren hävdar att det inte är något fel på den. Att vi fått ny bäddmadrass och utbytt stoppning hävdar han är "good will" från deras sida. Han tyckte att vi kunde sova på olika ställen i sängen så att det skulle jämna ut sig. Tydligen har det sålts hundratals av denna madrass och ingen annan har klagat. Han säger också att vi kan komma till fabriken med sängen och då få titta ut en ny. Dels finns inte tiden att åka till Örebro och inte heller möjligheten för oss att ta med oss sängen. Det här är alltså en diskussion på en sisådär 1,5 år, den är så sjukt utdragen att jag är riktigt less på den och på bemötandet! Helst hade jag sett ett avslut på det hela för länge sen! 

Vi har haft kontakt med ägaren och produktansvarig, både per telefon och mail. Mail känns bäst eftersom man då får allting skriftligt, men det dröjer oftast 2 veckor innan vi får svar, och vi har oftast fått påminna om att vi inte fått svar. 

Det känns riktigt tråkigt att det ska bli så här på en produkt som man ändå använder så pass mycket som man gör med en säng och som man lagt ner mycket pengar på! 

Så vad ska man göra egentligen? Jag förstår inte varför han inte kan häva köpet? Enligt vad jag läst är det inte säljaren som avgör om det är fel på varan eller ej. 
3 kommentarer